Een korte geschiedenis van Black Friday in Amerika

Deel dit bericht

Nog maar een paar decennia geleden betekende Black Friday de hele nacht opblijven – of ‘s ochtends vroeg opstaan – om een koopje te scoren op de nieuwste technologie. Voor sommigen duurt de traditie van koopjesjagen in de vroege ochtend in fysieke winkels voort, terwijl anderen hun online winkelexpertise gebruiken op de maandag na Thanksgiving, ook wel bekend als Cyber Monday, om de beste deals van het jaar te scoren.

Ongeacht je Black Friday/Cyber Monday-winkeltraditie, het is een gevestigd winkelevenement geworden in de VS en heeft zich zelfs verspreid naar Canada. De meeste koopjesjagers weten echter niet waar het eigenlijk vandaan komt. In de loop der jaren zijn de evenementen die met Black Friday worden geassocieerd verschillende keren opnieuw uitgevonden voordat we aankwamen waar we nu zijn.

De eerste Black Friday

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, vond de eerste Black Friday in de geschiedenis niet plaats op de dag na Thanksgiving, maar op vrijdag 24 september 1869. Op die dag spanden twee Wall Street-kapitalisten samen om zoveel mogelijk goud te kopen en verkopen als ze konden om de aandelenmarkt te manipuleren. Het resultaat was een crash van de goudprijs en maanden van financiële verwoesting.

Zwarte vrijdag: De jaren 1950

Black Friday werd ontwikkeld om de toestroom van fans (en anderen) te beschrijven die naar Philadelphia reisden voor de Army-Navy wedstrijd die jaarlijks op de zaterdag na Thanksgiving werd gehouden. De enorme mensenmassa’s werden luidruchtig en er werd geplunderd als gevolg van de wedstrijd, wat leidde tot verplichte overuren voor de politieagenten van Philadelphia.

Zwarte vrijdag: De jaren 1980

Met de komst van megamalls probeerden winkeliers de manier waarop consumenten tegen Black Friday aankeken te veranderen. Er werd een nieuwe versie van Black Friday geïntroduceerd toen die dag van het jaar winkeliers eindelijk winst maakten – van rood staan (geld tegoed hebben) naar zwart staan (winst maken). Winkels gaven speciale uitverkoopfolders uit en mensen gingen de straat op om korting te krijgen op de populairste en meest gewilde cadeaus van het seizoen. De heruitvinding van Black Friday – ooit bekend om winkeldiefstal en de beurscrash – veranderde in de Black Friday zoals we die vandaag de dag kennen.

Zwarte vrijdag: 1990 tot 2019

In de loop der jaren gingen winkels steeds vroeger open tot de Black Friday-uitverkoop op Thanksgiving-avond begon. Het verlangen naar een goed koopje en consumentisme haalde Thanksgiving in, een dag die traditioneel bedoeld was om met familie en vrienden door te brengen. Moe van het verspillen van kostbare tijd, ontstond er al snel een beweging via sociale media om terug te keren naar de ware betekenis van Thanksgiving.

Als gevolg hiervan besloten veel grote winkels hun deuren te sluiten op Thanksgiving, met het argument dat online verkoop een lucratieve optie zou blijven voor koopjesjagers die tijd thuis willen doorbrengen. Wal-Mart, Target en Best Buy bleven zich inzetten om Thanksgiving een vrije dag te geven voor hun werknemers.

In 2015 ging outdoorwinkelketen REI nog een stap verder en lanceerde #OptOutside, een betaalde vrije dag op Black Friday voor alle werknemers om buiten te zijn met vrienden en familie en zich te concentreren op hun welzijn.

2020: Een COVID Black Friday

Omdat retailers vreesden dat Covid-19 de Black Friday-verkopen zou doen ontsporen, schakelden ze over op grotere online deals en breidden ze hun in-store holiday sales uit om de drukte te verminderen en mensen aan te trekken die op zoek waren naar de traditionele Black Friday-verkopen. USA Today noemde Black Friday 2020 de « langste Cyber Monday ooit » en gezondheidsfunctionarissen stelden koopjesjagers voor om hun online winkelvaardigheden te verbeteren, de drukte te vermijden en het risico op covid te verkleinen.

Voor het eerst in bijna tien jaar sloten de meeste winkeliers op Thanksgiving in 2020 hun deuren voor persoonlijk winkelen. Deze verschuiving in inspanning wierp zijn vruchten af – de uitgaven op Black Friday stegen met 19% ten opzichte van 2019.

Black Friday vandaag

In 2022 hebben shoppers te maken met inflatie en stijgende rentetarieven, terwijl veel retailers een overaanbod van goederen hebben. Detailhandelaren hebben hierop gereageerd door al in oktober te beginnen met Black Friday-evenementen in de hoop dat koopjesjagers eerder beginnen met hun kerstinkopen. Deze langverwachte uitverkoop gaat door tot in de week van Thanksgiving en het einde van de maand.

Als je hoopt op een Black Friday-deal voor de perfecte MOVA Globe, dan heb je geluk! MOVA Globes heeft zich aangesloten bij de massa en is al vroeg begonnen met de Black Friday-uitverkoop, met 20% korting op alle globes. Je kunt Black Friday/Cyber Monday korting 2022 claimen bij het afrekenen met promotiecode BFCM2022.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

Die neuesten Artikel

Een uniek cadeau

Een uniek cadeau Voeg een vleugje elegantie en magie toe aan uw decoratie en geniet van dit technologische meesterwerk.

MOVA Globe in de hand
Retour haut de page